معمولا افرادی که از هواپیما برای سفر خود استفاده می کنند از شرایط و قوانین سفر هوایی مطلع هستند. برای سفر هوایی باید صندلی رزرو کنید یا بلیط هواپیما بخرید. اقدامات بعدی برای صدور بلیط هواپیما، سوار شدن به هواپیما، شرایط پرواز و اقامت در هواپیما، مقررات پرواز و در نهایت حفظ سلامت در هواپیما می باشد. در این مقاله نکاتی در مورد سفر هوایی وجود دارد که قطعاً قابل ذکر است.
1- نکات مربوط به خرید و صدور بلیط هواپیما
برای صدور بلیط هواپیما و کارت پرواز و همچنین برای سوار شدن به هواپیما، ارائه کارت شناسایی معتبر الزامی است. حتما شماره تماس خود را برای صدور بلیط به اپراتور پیشخوان ارائه دهید تا در صورت بروز تغییرات احتمالی از برنامه پرواز مطلع شوید. بلیط هواپیما با ارزشه باید مواظبش باشین که گم نشه و ازش استفاده نادرست نشه. در صورت مفقود شدن بلیت باید به دفتر اول هواپیمایی مراجعه و مفقود شدن بلیت را اعلام کنید و در صورت تمایل مجددا طبق مقررات اقدام به دریافت بلیط نمایید.
2- نکات مربوط به اطلاعات و زمان پرواز درج شده در بلیط و سوار شدن به هواپیما
زمان مشخص شده در بلیط را به خاطر بسپارید و زمان رسیدن به فرودگاه را محاسبه کنید تا پرواز را از دست ندهید. هیچ پروازی به دلیل عدم حضور مسافر تاخیر ندارد. توجه داشته باشید مسافرانی که نتوانند در زمان تعیین شده (یک ساعت قبل از پرواز) به فرودگاه برسند، مکان آنها در اختیار شخص دیگری قرار می گیرد و بلیط آنها تابع مقررات مربوط به تاخیر مسافران خواهد بود.
ارائه بلیت های مخدوش یا اشتباه در فرودگاه مشکلاتی را برای آنها به همراه دارد، بنابراین توصیه می شود پس از دریافت بلیط تمامی محتویات آن اعم از نام، تاریخ و ساعت حرکت، مبدا و مقصد و ... را بررسی کنید.
مسافرت هوایی
برای سوار شدن به هواپیما باید کارت شناسایی معتبری داشته باشید که اطلاعات آن با اطلاعات بلیط یکسان باشد.
3- اشیایی که می توان با خود حمل کرد
لیست وسایلی که مسافران می توانند به عنوان چمدان دستی رایگان در هواپیما حمل کنند به شرح زیر است: ویلچر بیمار، گهواره دستی کوچک و غذای کودک، دوربین شکار و دوربین عکاسی، تعداد مناسب مجله یا کتاب، کیف دستی زنانه. ، چتر یا عصا، مانتو، شال یا پتو.
کارت پرواز و برچسب چمدان را تا زمانی که به مقصد برسید روی جلد بلیط وصل کنید. به منظور حفظ ایمنی و سلامت پرواز، مسافران به هیچ عنوان نباید بسته یا کیف مسافر دیگری را به عنوان چمدان خود بپذیرند، زیرا در این صورت مسئولیت محتویات بسته ها پس از تحویل به عهده شخصی است که اعلام کرد که چمدان همراه آنهاست.
4- لغو پرواز
مسافران در صورت داشتن درخواست لغو پرواز و انصراف از سفر می توانند در ساعت مقرر به دفاتر شرکت مربوطه مراجعه و با رعایت مقررات مندرج در بلیط نسبت به این موضوع اقدام کنند.
5- نکات ایمنی در طول پرواز
در طول پرواز به نکات ایمنی و هشدارهایی که مهمانداران می دهند توجه کنید و فقط برای درخواست های بسیار ضروری از مهمانداران کمک بخواهید.
پس از رسیدن به مقصد و هنگام برداشتن اثاثیه از تسمه نقاله، شماره رسید متصل به بلیط را با بند متصل به چمدان مطابقت دهید تا به دلیل شباهت، اثاثیه متعلق به دیگران را تحویل نگیرید.
راهنمای پزشکی برای حمل و نقل هوایی بیماران
اکثر مسافرانی که در سلامت کامل هستند مشکلی برای پرواز نخواهند داشت. اما مسافران بیمار به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
• دسته اول متعلق به مسافرانی است که به دلیل بیماری سفرشان تصادفی است و با هواپیما سفر می کنند. اکثر بیماران در این گروه قرار دارند که به دلیل سفر هوایی مشکلی نخواهند داشت
• دسته دوم مسافرانی هستند که واقعاً به دلیل بیماری سفر می کنند و برای درمان یا مشاوره تخصصی (گردشگری سلامت) سفر می کنند. اگرچه این دسته از بیماران تعداد کمی از مسافران هستند، اما معمولاً در طول پرواز قادر به مراقبت از خود نیستند و به یک همراه نیاز دارند. علاوه بر این، شرایط پرواز می تواند تأثیر نامطلوبی بر وضعیت آنها داشته باشد
به طور کلی بیمارانی که در دسته دوم قرار دارند برای انجام سفر هوایی خود باید مجوز پزشکی دریافت کنند. در این زمینه واحد پزشکی هوایی شرکت های هواپیمایی مسئولیت تصمیم گیری و صدور مجوز برای این دسته از بیماران را بر عهده دارد. این واحد این اختیار را دارد که تعیین کند بیمار تحت چه شرایطی و با چه امکانات یا محدودیت هایی می تواند با هواپیما سفر کند. لازم به ذکر است که نظر پزشک معالج تنها در حد توصیه قابل توجه بوده و نظر نهایی بر عهده این واحد می باشد. به طور کلی اخذ مجوز برای بیماران زیر الزامی است:
• افراد مبتلا به هر نوع بیماری عفونی
• افرادی که شرایط فیزیکی یا رفتاری آنها ممکن است باعث آزار سایر مسافران شود
• بیمارانی که نوع بیماری آنها ممکن است باعث اختلال در ایمنی یا تاخیر در پرواز شود
• افرادی که به تنهایی قادر به مراقبت از خود نیستند و به یک همراه نیاز دارند
• افرادی که شرایط پزشکی آنها ممکن است با پرواز تشدید یا بدتر شود
مسافران زیر نیازی به دریافت مجوز پزشکی ندارند:
• جانبازان و معلولینی که نیاز به خدمات پزشکی خاصی ندارند
• افرادی که تحت عمل جراحی ناباروری قرار گرفته اند، پس از گذشت 24 ساعت از عمل
• جراحی های سطحی مربوط به پوست و مو به جز جراحی بینی
• جراحی اصلاح بینایی یا جراحی لیزر قرنیه برای مسافران زیر 40 سال
• جراحی بینی بدون نیاز به انسداد راه هوایی و پانسمان داخلی بدون خونریزی
• مسافران دارای سوند ادراری که در دو هفته گذشته هیچ گونه جراحی شکمی نداشته اند
• سوختگی های سطحی بدون بو و ظاهر نامناسب
• هر عمل جراحی بعد از دو هفته که در آن فرد از وضعیت عمومی خوبی برخوردار باشد، بتواند روی صندلی بنشیند و کمربند ایمنی خود را ببندد.
مسافران زیر 60 سال با ضایعات نخاعی که نیازی به اکسیژن یا برانکارد ندارند و می توانند کمربند ایمنی خود را ببندند.
• بیماران مبتلا به آتل بندی و گچ گیری اندام فوقانی (بازو، ساعد، پا و ساق پا) پس از 24 ساعت در پروازهای داخلی و 48 ساعت در پروازهای خارجی هرگونه خونریزی.
نیازهای پزشکی زنان باردار
• بارداری تک قلو: مادر تا پایان هفته سی و ششم بارداری نیازی به اجازه پزشک هوا ندارد. اما ارائه گواهی پزشکی معتبر با مهر متخصص زنان و زایمان که حاوی سن حاملگی و تاریخ تخمینی زایمان باشد الزامی است.
• بارداری دوقلو و بالاتر به صورت طبیعی: مادر در پایان 32 سالگی نیازی به کسب اجازه از پزشک هوا ندارد. اما ارائه مدارک معتبر پزشکی با مهر متخصص زنان و زایمان که حاوی سن حاملگی و تاریخ تخمینی زایمان باشد الزامی است.
• حاملگی پرخطر: در این گونه موارد در هر مقطعی باید از پزشک هوا اجازه گرفت
موارد ممنوعیت پرواز
• مسافرانی که به دلیل شدت بیماری احتمال مرگ آنها وجود دارد
• مسافرانی که به دلیل بیماری شرایط ناخوشایندی را برای سایر مسافران ایجاد می کنند
• مسافرانی که احتمال بدتر شدن آنها در هواپیما و فرود اضطراری وجود دارد
• بارداری بعد از هفته 34 بارداری
• نوزادان زیر یک هفته از تولد
• مسافرانی که قادر به استفاده از صندلی هواپیما در هیچ حالتی نیستند
• بیماران عفونی که در خطر سرایت بیماری خود به سایر مسافران هستند
• بیماران روانی غیر قابل کنترل که ایمنی هواپیما و سایر مسافران را به خطر می اندازند
6- نکاتی برای حفظ سلامتی و رفع خستگی در طول پرواز
روش های ساده ای وجود دارد که می تواند خستگی و خستگی را به خصوص در پروازهای طولانی کاهش دهد و انرژی را تامین کند. در زیر برخی از این روش ها آورده شده است:
آرامش در پرواز
صاف روی صندلی خود بنشینید، کف هر دو پا را روی زمین قرار دهید، سپس نوک انگشتان پا را بالا بیاورید تا پاشنه هر دو پا روی زمین قرار گیرد. سپس با نگه داشتن نوک انگشتان پا روی زمین، سعی کنید پاشنه ها را به سمت بالا حرکت دهید. این کار گردش خون شما را راحت تر می کند.
همانطور که روی صندلی می نشینید، زانوی راست خود را به سمت قفسه سینه بلند کرده و دوباره پایین بیاورید. این حرکت را سه بار تکرار کنید. این تمرین را با زانوی پای چپ نیز انجام دهید.
شانه های خود را چند بار بالا و پایین ببرید، این عمل اعصاب شما را آرام می کند. همچنین در این حالت، شانه های خود را سه بار به جلو و عقب بچرخانید، همچنین می توانید در حالی که صاف نشسته اید، سر خود را به آرامی به سمت قفسه سینه خم کرده و دوباره به آرامی بالا بیاورید. در حالی که به جلو نگاه می کنید، به آرامی سر خود را به دو طرف شانه های خود بچرخانید. چرخش را ادامه دهید تا انتهای شانه ها را ببینید و سر را به حالت عادی برگردانید.
برای تنفس بهتر، کف یک دست را روی سینه و دست دیگر را روی شکم خود قرار دهید و سپس از طریق بینی نفس عمیق بکشید. اکنون احساس می کنید که حجم قفسه سینه شما افزایش یافته است و سپس هوا را از دهان خود خارج کنید. این حرکت را چندین بار تکرار کنید که باعث می شود احساس راحتی بیشتری در تنفس داشته باشید.
برای رفع ضعف و سرگیجه که معمولاً برای مسافران پروازهای طولانی مدت ایجاد می شود، سعی کنید آب زیادی بنوشید و از خوردن غذای زیاد در طول پرواز خودداری کنید. اگر احساس ضعف کردید یک نوشابه بنوشید و سر خود را به جایی تکیه دهید تا ضعف و سرگیجه شما برطرف شود.
هنگام بلند شدن و فرود هواپیما برای جلوگیری از گوش درد توصیه می شود از آدامس یا شکلات استفاده کنید زیرا استفاده از ماهیچه های بلع از گوش درد جلوگیری می کند.
بی خوابی در سفر هوایی ناشی از اشتباه گرفتن وضعیت بیولوژیکی بدن با زمان مقصد است. برای جلوگیری از این وضعیت، سعی کنید قبل از پرواز و در طول پرواز بخوابید. پس از رسیدن به مقصد، تا جایی که می توانید بیدار بمانید و سعی کنید در طول روز زمانی را بیرون از خانه بگذرانید. انجام این کارها به تنظیم خودکار ساعت بیولوژیکی بدن کمک می کند.
سفرهای هوایی طولانی مدت می تواند باعث ایجاد نوعی اضطراب و نگرانی و در نهایت بروز اختلالات بیولوژیکی در بدن انسان شود. برای پیشگیری و رفع این وضعیت سعی کنید در طول این گونه سفرها علاوه بر استفاده از توقف، شب ها بخوابید و تا حد امکان از هوای تازه استفاده کنید. همچنین در طول سفر از وعده های غذایی سبک و کم حجم استفاده کنید.
حقوق مسافر در پروازهای داخلی
بدون شک مسافرانی که از هواپیما برای سفرهای خود در مسیرهای داخلی استفاده می کنند از حقوق قانونی برخوردار بوده و در صورت بروز مشکل می توانند به شرکت هواپیمایی مربوطه شکایت کنند. اطلاع از حقوق مسافر در پروازهای داخلی می تواند کمک زیادی به مسافر در یک سفر راحت کند.
حقوق مسافر در پروازهای داخلی چیست؟
حقوق مسافر در واقع مجموعه ای از سیاست ها، دستورالعمل ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری یک شرکت هواپیمایی و خدمه پرواز است و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در سفرهای هوایی است. . لازم به ذکر است رعایت این موارد بر اساس ماده 5 قانون هواپیمایی کشوری و ماده 19 کنوانسیون ورشو برای شرکت های هواپیمایی الزامی است.
نکته دیگری که باید بدانید این است که محدودیت های این قوانین شامل پروازهای داخلی تمامی شرکت ها و آژانس های هواپیمایی و همچنین فرودگاه ها می شود. اداره نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و مؤسسات هواپیمایی نیز مسئولیت حسن اجرای قوانین را بر عهده دارد.
حقوق مسافر در پروازهای داخلی چیست؟
عدم تبعیض: عدم تبعیض به این معناست که همه مسافران باید به یک شکل از خدمات خطوط هوایی بهره مند شوند.
امتناع از سفر: در صورتی که یک شرکت هواپیمایی با وجود داشتن بلیط تایید شده به دلیل محدودیت های شرکت حمل و نقل از پذیرش مسافر خودداری کند، موظف است وجه را پس داده و بلیط رایگان مشابه مسیر پرواز و کلاس را در اختیار مسافر قرار دهد. اراده این بلیط باید در اسرع وقت انجام شود و در صورت جابجایی مسافر از طریق سایر ایرلاین ها، هزینه یا غرامت مابه التفاوت توسط مسافر پرداخت نمی شود و شرکت خسارت وارده را پرداخت نمی کند. در زمینه لغو پرواز توسط ایرلاین، تاخیر پرواز و تغییر مسیر اجباری در طول پرواز نیز قوانینی وجود دارد که می توانید در قوانین و نکات تغییر و استرداد بلیط هواپیما آن را مطالعه کنید.
گم شدن یا آسیب دیدن لباس
در صورت گم شدن یا آسیب دیدگی پوشاک و چمدان همراه، شرکت هواپیمایی موظف است بر اساس دستورالعمل پیگیری، جستجو و جبران خسارت، رضایت مسافر را جلب کند. در صورت آسیب دیدن چمدان خود، مسافر باید بلافاصله قبل از خروج از فرودگاه گزارش و فهرست محتویات را به شرکت هواپیمایی خود ارائه دهد. در صورت تاخیر در تحویل بار، مسافر می تواند ظرف مدت 21 روز کتبا به شرکت اطلاع دهد.
حقوق مسافران ثروتمند
شرکت های هواپیمایی به منظور ایجاد امکانات رفاهی و ایمنی برای مسافران نیازمند اقدامات لازم را جهت ارائه خدمات مناسب و رایگان در چارچوب دستورالعمل های تخصصی انجام خواهند داد. شرایط ویژه مسافران معلول باید در زمان خرید بلیط و 48 ساعت قبل از پرواز به شرکت اعلام شود. مسافر برای اطلاع از این خدمات باید با دفتر حمل کننده تماس بگیرد. البته مسافری که در دوران پس از جراحی و نقاهت به سر می برد در گروه مسافران معلول قرار نمی گیرد.
شفاف سازی نرخ بلیط و خدمات هوایی
شرکت هواپیمایی و دفاتر آژانس بلیط هواپیما موظفند مشخصات کامل بلیط شامل شرایط و ضوابط بلیط صادر شده، قیمت نهایی (قیمت پایه، عوارض، قوانین کنسلی و هزینه های اضافی) را در اختیار مسافر قرار دهند. حامل و سایر اطلاعات لازم فراهم کند
سئو چیست؟ آموزش بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو